Ulike faser i en veiledningsprosess er utdypet i dette kapittelet. Kunnskap om faser i veiledning er et utgangspunkt for å lage en plan over egen veiledning. I kapittelet er det særlig lagt vekt på relasjon, refleksjon, ansvar og dialog som utgangspunkt for å en god veiledningsprosess i kliniske studier, hvor studenten kan utvikle seg som menneske og profesjonsutøver.
Reflekter over følgende spørsmål:
Aigeltinger, E., Haugan, G. & Sørlie, V. ( 2012) Utfordringer med å veilede sykepleierstudenter i praksisstudier. I Forskning nr. 2, 2012;7:160-166. doi: 103220/sykepleienf.2012.0084
Bjerknes, . M. , Christiansen B. (2015) Praksisveiledning med sykepleierstudenter. Gyldendal Akademisk
Ekman, S., Fladeby, N., Johansen, I., Hardeland, C. &Leonardsen, A.C. L. (2019) Hvordan kan sykepleierstudenten få det bedre i praksis? I Sykepleien 2019 107 (74902)
Ekebergh, M. (2015), Lärande och reflexion med livsvärlden som grund. I Reflektion i lärande och vård, s. 21-43
Eriksson, K. & Lindström, U.Å. (2009). Vårdvetenskapen som Caring Science. Pro Terveys, 4, 9‒13.
Gadamer, H.G. (2010). Sannhet og metode. Grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk. Oslo. Pax forlag A/S.
Hauge Westad, K. , Brask, O.D., Backmann, L., Bergum, I. E. , Mongstad Heggland, W., Inderhaug, H., Utheim Grønvik, C.K., Julnes, S.G. (2016) Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. I Nordisk Tidsskrift for Helseforskning, nr. 1.2016, 12. årgang
Noer, R. V. (2016) ‘Rigtige sygeplejersker’. Uddannlesesetnografiske studier af sygeplejestuderendes studieliv og dannelsesprocesser. Doktorsavhandling, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Nordhaug, M. (2018). Veilederens dobbeltrolle: etiske aspekter i praksisveiledning. I S. Tveiten & A. Iversen (Red.),Veiledning i høyere utdanning(s. 202-220). Bergen: Fagbokforlaget.
Reggelsen, B. & Nissen K. L. (2010). Vejledning. I H. Brøbecher & U. Mulbjerg (Red.),Klinisk vejledning og pædagogisk kompetense i professionsuddannelser(s. 154-179). København: Munksgaard.
Tveiten, S. (2019) Veiledning mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.
Sandvik, A.H., Eriksson, K. & Hilli Y. (2015). Understanding and becoming – heart of the matter in nurse education. Scand. J. Caring Sci; 29, (62-72).
Svare, G. (2008). Den gode samtalem. Kunsten å skape dialog. Oslo. Pax forlag