I dette kapitlet har det vært fokus på veiledningsbegrepet som en profesjonell assistanse i individers læring og utvikling. Hensikten med faglig veiledning er å videreutvikle profesjonell kompetanse ved å reflektere over egen praksis og dermed bli bevisst egne styrker/svakheter, faglig ståsted, verdier og holdninger for å styrke egen yrkesidentitet og behov for å videreutvikle seg som fagperson. Etikk og verdier i veiledning, samt syn på læring ses på i et helhetsperspektiv.
Reflekter over følgende spørsmål:
Burnard, P. (1996). Counselling Skills for Health Professionals. Chapman & Hall.London
Dieckmann, P. (2009). Using Simulations for Education, Training and Research. Vol. 1., Pabst Science and Publishers
Dysthe, O. (1999). Ulike perspektiv på læring og læringsforskning. Cappelen Akademisk Forlag AS. Oslo
Handal, G. & Lauvås, P. (1983/1990). På egne vilkår. En strategi for veiledning med lærere. J.W. Cappelens Forlag AS. Otta
Henriksen, J.O. & Vetlesen, A.J. (2006). Nærhet og distanse: grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker. Gyldendal akademisk Utgivelsessted: Oslo
Jeffries, P.R. (2012). Simulation in nursing education. From conceptualization to evaluation. National League for Nursing, 2. utgave
Lauvås, P. & Handal, G. (2000/2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Damm, 2/3 utgave
Pettersen, R.C. & Løkke, J.A. (2019). Veiledning i praksis. Universitetsforlaget, 2. utgave
Skagen, K. (2019). I veiledningens landskap. Innføring i veiledning og rådgivning. Cappelen Damm Akademisk, 2. utgave
Tveiten, S. (2019). Veiledning mer enn ord. Pedagogikk, Yrkes- og utdanningsveiledning. Vigmostad & Bjørke AS